zondag 31 augustus 2008

جواني كه به هشت زبان آشناست

جواني كه به هشت زبان آشناست

عبدالخالق متعلم صنف دوازدهم ليسه حبيبيه است. او از ولسوالي درايم ولايت بدخشان به كابل آمده تا ادامه تحصيل دهد. او اول نمره ليسه است و داراي استعداد فوق العاده اي است. وي به هشت لسان بلديت دارد، تركي، عربي، انگليسي، قزاقي، اردو، پشتو، ازبكي و فارسي.
او مي گويد از آن جهت ليسه حبيبيه را براي تحصيل انتخاب كرده است كه قدامت تاريخي دارد و نامدار است،‌ اما اين مكتب آن چنان كه مي خواستم نبود. در سال هاي گذشته در برخي مضامين، اساتيد مجرب نداشته ايم. مضاميني مثل مثلثات و الجبر و رياضيات و...
عبدالخالق؛ زبان هاي خارجي را در پاكستان ياد گرفته است. او مي گويد كه شرايط محيطي آنجا به شمول همكاري تعدادي از دوستانم مرا به فراگرفتن زبان ها كمك رسانده اند و زبان هاي عربي و انگليسي را در آموزشگاه ها، درس خوانده است.
او همچنين حافظ قرآن عظيم الشأن نيز مي باشد. او فقط در سال 1379 به مدت يكسال تمام قرآن را از حفظ كرده است و به تجويد كلام الله مجيد نيز تسلط دارد. وي مي گويد كه امسال در كانكور دانشگاه اشتراك مي نمايم و علاقمندم كه در رشته حقوق ادامه تحصيل دهم چون به باور او حقوقدان واقعي؛ نياز امروز جامعه است.
وقتي از او مي پرسيم چرا او و بسياري از جوانان ديگر افغانستاني اين قدر به حقوق و سياست و علوم انساني علاقمند اند؟!
چرا به رشته هاي علوم كاربردي همچون فيزيك و كيميا و ساينس و... كمتر علاقه دارند؟
مي گويد: چون جوانان ما در يك محيط اجتماعي توأم با جنجال و جنگ بزرگ شده اند آنان هميشه با سياست و اجتماع و مشكلات اجتماعي و فرهنگي سر و كار داشته اند البته بسياري از محصلين به رشته هاي نظير طب و رياضيات و فيزيك و... هم علاقمند مي باشند.
عبدالخالق واثق؛ نماينده پارلمان آموزشي جوانان نيز مي باشد
.

Geen opmerkingen:

 
  • بازگشت به صفحه اصلی