zondag 13 april 2008

نگاهی به جنگ سرد و عوامل ایجاد پیمان ناتو

نگاهی به جنگ سرد و عوامل ایجاد پیمان ناتو

ایالات متحده امریکا و اتحاد جماهیر شوروی در طی جنگ جهانی دوم با یکدیگر هم پیمان بودند، اما بعد از جنگ راه شان از هم جدا شد. در سال 1949 ایالات متحده پیمان ناتو را برای جلوگیری از گسترش کمونیسم شوروی تشکیل داد. دو ابر قدرت علاوه بر جنگهای واقعی در کوریا، ویتنام و افغانستان، با یکدیگر جنگ سرد تبلیغاتی، جاسوسی و تهدیدات نظامی نیز داشتند.
سال 1945 : هم پیمانان پیروز در جنگ جهانی دوم ـ بطور عمده ایالات متحده ، انگلستان و اتحاد جماهیر شوروی ـ در پالتا واقع در کریم و پوتسدام واقع در آلمان یکدیگر را ملاقات نمودند و برای دنیای بعد از جنگ تصمیم گیری کردند.
سال 1946: در طی یک سخنرانی در شهر فالتون ایالت میسوری، نخست وزیر سابق بریتانیا، چرچیل، اظهار داشت که کمونیستها بر روی اروپا پرده آهنین می کشند.
سال 1947: رئیس جمهور آمریکا هری ترومن ایالات متحده را ملزم به محدود نمودن گسترش جهانی کمونیزم کرد.
سال 1948: نظامیان شوروی برلین غربی را محاصره نمودند. آمریکا و اروپای غربی ، توسط یک پل هوایی شهر را از نظر غذا و سوخت تامین می کردند .
سال 1949: ناتو (پیمان آتلانیتک شمالی) شکل می گیرد. اتحاد جماهیر شوروی اولین بمب اتمی خود را منفجر می کند . چین مبدل به یک دولت کمونیست می شود.
سال 1950: جنگ کوریا آغاز می گردد. سناتور جوزف مک کارتی نفوذ کمونیست را در وزارت امور خارجه، فاش می سازد.
سال 1952: ایالات متحده اولین بمب هیدروژنی را آزمایش می کند.
سال 1953: رهبر شوروی، ژوزف استالین می میرد. جنگ در کوریا پایان می یابد. ارتش شوروی شورشها را در برلین شرقی سرکوب می کند.
سال 1955: پیمان وارثا که اتحادیه نظامی دول کمونیستی بود، به رهبری شوروی شکل می گیرد.
سال 1956: ارتش شوروی قیام مجارها را سرکوب می نماید. نیکیتا خروشف رهبر شوروی، جنایات استالین را بطور علنی فاش می سازد.
سال 1960: هواپیمای یو2 جاسوسی آمریکا بر فراز شوروی مورد هدف قرار می گیرد. جان. اف. کیندی به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب می شود.
سال 1961: تهاجمی به پشتیبانی آمریکا در خلیج خوکهای کوبا، با شکست مواجه می شود. کمونیستها دیوار برلین را ساخته و برلین شرقی را از برلین غربی جدا می نمایند.
سال 1962: ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی قرار دادی مبنی بر منع آزمایشات هسته ای در اتمسفر به امضاء میرسانند. چین یک بمب اتمی را منفجر می سازد. «کیندی» رئیس جمهور آمریکا ترور می شود.
سال 1964: «خروشچف »از رهبری شوروی عزل می گردد.
سال 1965: نظامیان آمریکا به ویتنام اعزام می شوند.
سال 1968: دولت چکسلواکی در جریان بهار سعی کرد تا از کمونیزم فاصله گیرد و نیروهای «پیمان وارثا» به چکسلواکی حمله می کنند.
سال 1971: ریچارد نیکسون ریس جمهور آمریکا در جستجوی رابطه بهتر با چین کمونیست شد. او در سال بعد مائوتسه تونگ را در پکن ملاقات می کند.
سال 1972: نظامیان آمریکا، ویتنام را ترک می گویند.
سال 1975: کمونیستها قدرت را در ویتنام، لائوس و کامبوج دردست گرفتند.
سال 1979: سربازان شوروی وارد افغانستان شدند تا دولت کمونیست را تقویت نمایند.
سال 1980: جنبش همبستگی در لهستان به رهبری لخ والینسکی به حکومت کمونیستی به رقابت می پردازد.
سال 1983: مرحله جدیدی از مسابقه تسلیحات هسته ای آغاز می گردد. موشکهای کروز در اروپا استقرار می یابند.
سال 1985: میخائیل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی می شود. سیاستهای او نهایتآ به پایان جنگ سرد کمک می نماید.

گرچه اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده در جنگ جهانی دوم در کنار یکدیگر می جنگیدند، اما سیستم سیاسی آنها کاملا مخالف یکدیگر بود. اتحاد جماهیر شوروی دولتی با سیاستهای کمونیستی بود که عمدتا توسط ژوزف استالین اداره و کنترل می شد. میلیونها شهروند شوروی در ارودگاههای کار اجباری در وضع فجیعی زندانی بودند ، اما در مقابل روسیه از کشوری درجه دوم در اروپا ، به قدرتی جهانی تبدیل گشت.

دکتور نورالحق نسیمی
ریس سازمان اجتماعی افغانستان و آسیا
Tel: 02073588200 - 07727243263, n.nasimi@afghanistan-asian.org.uk

Geen opmerkingen:

 
  • بازگشت به صفحه اصلی